Kérdése van? Hívjon minket! +36-1/705-3771

Suzuki Alkatrész blog

Miért nincs az új autókban mankókerék?

2022.07.11 11:00
Miért nincs az új autókban mankókerék?

Teljesértékű pótkereket már régóta nem kapunk az új autókhoz, de már a mankókerék is egyre inkább eltűnőben van. Mi az oka a változásnak?

Mi az a mankókerék?

A mankókerék a pótkerekek egyik fajtája, amely a teljesértékű kerekekhez képest helytakarékossági szempontok miatt kisebb és könnyebb kialakítású. 

 

Csak rövid távú használatra alkalmas, legfeljebb 80 km/h sebességig. Az a feladata, hogy hazamenjünk vele vagy eljussunk a legközelebbi szervízig. Fontos figyelembe venni, hogy keskenyebb és gyengébb jellege miatt használatával az autó irányíthatósága romlik, így mankókerékkel jóval óvatosabban kell vezetnünk. A Goodyear hivatalos oldala egy további kiemelt szempontot is említ: a teljesértékű (pót)kerekektől eltérő kialakítása miatt negatívan befolyásolhatja a sebességmérő, az ABS vagy a kipörgésgátló működését is. Típustól változó, hogy meddig használható: 60-80-100 kilométer lehet a maximális hatótáv, amire tervezik.

A mankókerék gyakran magasabb nyomással bír a normál kerekeknél, az általános érték a 60 PSI. Ennek gyakorlati oka van: a gumi idővel veszít a nyomásából, a pótkereket pedig általában ritkán használják és még ritkábban ellenőrzik. (És a kisebb érintkezési felület is számít.)

A mankókerék eltűnésének okai

Pótkerék helyett egyre több új autótípusnál találunk ideiglenes defektjavító készletet, vagy korlátozott hatótávú defekttűrő gumikat. A mankókerék eltűnésének okai azonosak, ami miatt az eredetileg váltotta a teljesértékű pótkerekeket:

  • helytakarékosság,
  • súlycsökkentés a fogyasztás csökkentés érdekében,
  • olcsóbb (mármint az autógyártóknak).

 

A defektmentesítő készlet a kis helyet foglal és könnyű: általában egy útmutatóból, egy palack folyadékból, valamint szivargyújtóról működő kompresszorból áll. A pótkerék, az emelő és a szerszámok elhagyásával felszabadul némi hely, illetve csökken az autó súlya is. Ezzel a felszabaduló hellyel például nő a csomagtér kapacitása.

 

A pótkerék és a szerszámok elhagyása anyagi szempontból is pozitívum a gyártók számára, mivel az ideiglenes problémamegoldó készletek jóval olcsóbbak.

 

A hazai körülmények között viszont a pótkerék hiánya elég jelentős problémát jelenthet. A defekttűrő gumikkal jobb a helyzet, mivel azok strapabíróbb kialakításúak. Normál abroncsok esetén viszont egy oldalfal, más súlyos sérülés vagy durrdefekt már túl sok lesz a defektmentesítő készletnek. Alternatívát jelenthetnek az önjavító gumiabroncsok, a probléma esetén jelző nyomás figyelő rendszerek vagy egy utólag vásárolt “virsli”.